Pouze minimum transakcí se obejde alespoň bez základního posouzení, zda je nebo není potřeba oznámit danou transakci soutěžnímu úřadu, ať už je jím Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (UOHS) nebo Evropská komise.
Vzhledem k tomu, že UOHS každý rok udělí několik pokut v řádů miliónů korun za uskutečnění spojení bez předchozí notifikace soutěžnímu úřadu, může být seznámení se s novým vymezením relevantních trhů (jako gró případné notifikace) v jeho základních rysech užitečné. Vymezení relevantních trhů je mimo jiné nezbytné také při posuzování charakteru protisoutěžních dohod nebo zneužití dominantního postavení.
Evropská komise nedávno přistoupila vůbec k první revizi Sdělení o relevantních trzích z roku 1997, a to zejména s ohledem na postupující digitalizaci, rozvoj technologií, socioekonomické změny a rozvoj poslední rozhodovací praxe soudů Evropské unie (Sdělení).
Sdělení se nadále aplikuje ve všech oblastech ekonomických činností. V některých specifických oblastech, např. R&D, vícestranné online platformy, se zohledňují další faktory jako např. počet návštěv konkrétní platformy, čas zde strávený, počet stáhnutí dané platformy nebo zde nabízených produktů, počet interakcí nebo hodnota transakcí uskutečněných přes konkrétní platformu. Co jsou vícestranné online platformy? Zjednodušeně řečeno, jedná se o „trhy“ svádějící dohromady různé skupiny zákazníků, kteří se navzájem potřebují a dané platforma umožňuje jejich interakci (typicky Google, Uber, Amazon a další).
Jaké další novinky přináší revidované sdělení?
Větší důraz při vymezování relevantních trhů bude kladen na elementy ne-cenového charakteru, jako např. inovace nebo spolehlivost dodávek, kvalita produktů nebo služeb, udržitelnost, možnost integrovat produkt s jinými produkty, úroveň bezpečnosti a ochrany soukromí, dostupnost, přepravní náklady a další. Bude se zohledňovat, zda má daný relevantní trh projít nebo prošel strukturálními změnami, tzn. jestli jej očekávají regulatorní nebo technologické změny. Sdělení poskytuje také návod, jak definovat relevantní trh v případě digitálních služeb či produktů a upřesňuje, kdy lze trh považovat za „globální“ a jak konkrétně zohlednit tržní podíly, ceny produktů a služeb, zákaznické preference, bariéry přístupu na trh a další faktory. Sdělení upřesňuje pravidla pro posuzování trhů, kde jsou produkty a služby poskytovány zdarma nebo bez finanční proti-úhrady (zero-pricemarkets).
Celkové posouzení relevantního trhu v konkrétním případě se nemění v tom, že se bude vždy posuzovat jak věcný (produktový) trh, tak trh geografický.
Autorka: Vladěna Svobodová