Pravděpodobně vám neuniklo, že cestující mají právo na náhradu za ztracený čas v případě, že je let zpožděn nebo zrušen. Pokud jsou cestující informováni o zrušení letu méně než 14 dní před plánovaným odletem nebo pokud je let zpožděn o více než tři hodiny, mají nárok na paušální finanční kompenzaci ve výši až 600 EUR.
Možná jste ale nevěděli, že české soudy jsou příslušné k rozhodování o takových nárocích i v případech zahraničních leteckých společností. Pokud tyto společnosti provozují lety v České republice, mohou být žalovány cestujícími před českými soudy.
Při zastupování zahraničních leteckých společností se často setkáváme s neopodstatněnými nároky, které jsou za cestující uplatňovány agenturami. Tyto agentury obvykle zneužívají české procesní předpisy, když spoléhají na možnost doručování do zahraničí fikcí, což znamená, že dokumenty týkající se uplatněného nároku se ve skutečnosti ani nedostanou do rukou kompetentní osoby zahraniční letecké společnosti. Letecká společnost v takových případech obvykle nezareaguje na soudní výzvy, což automaticky vede vydání rozsudku pro uznání, a tedy její prohře ve sporu.
Pokud jde o nároky cestujících, které jsou opodstatněné, problémy vznikají s letenkami zakoupenými přes zprostředkovatele, kteří cestujícím cenu letenky nevyplatí, a tak cestující může žalovat přímo leteckou společnost. Takové nároky cestujících doporučujeme řešit smírem, což je z hlediska nákladů soudního řízení obvykle nejrozumnější řešení pro letecké společnosti.
Autoři: Hana Císlerová, Jakub Mařík