Rozšiřování digitalizace, ulehčení byrokracie, to jsou pro Česko velká témata. Novela zákona o základních registrech, která nabyla účinnosti v červenci 2024, zavedla tzv. registr zastupování pro fyzické i právnické osoby. Registr zastupování umožní vytvářet digitální plné moci pro jednání s úřady, čímž by měla v mnoha případech odpadnout administrativa spojená vyhotovováním písemných plných mocí a jejich úředních kopií. Digitální plné moci uložené v registru zastupování zůstanou účinné do jejich odvolání nebo uplynutí doby platnosti.
A jak by to vlastně celé mělo fungovat? Do registru zastupování bude možné se přihlásit přes Portál občana a za pomoci předpřipravených formulářů vytvořit digitální plnou moc pro zastupování před konkrétním úřadem. Systém by nicméně měl umožňovat i vytvoření plné moci dle vlastního návrhu uživatele. Při vytvoření digitální plné moci dojde k ověření totožnosti pomocí přihlašovacích údajů Identity občana, které nahradí vlastnoruční podpis, a žádné další kroky již následně nebudou třeba.
Registr zastupování na Portálu občana zatím nenajdete, neboť žádný z úřadů se k tomuto systému dosud nepřidal. Jako první se do projektu hodlá zapojit Ministerstvo dopravy, které si od registru slibuje ulehčení převodu vozidel, nicméně i na to si občané ještě nějaký čas počkají.
Autoři: Nathalie Hofmanová, Jan Koprnický